لقای الهی
20 بازدید
ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (‌ره)
نقش: نویسنده
سال نشر: 1386
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
این کتاب بخشی از مباحث قرآنی حضرت استاد آیت‌الله مصباح یزدی درباره حرکت به سوی خداوند و لقای او می‌باشد. این نوشتار به همت حجت‌الاسلام آقای کریم سبحانی تدوین و نگارش یافته و توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قطع رقعی و با جلد شومیز در 144 صفحه چاپ و منتشر شده است. مباحث کتاب در قالب 6 نشست تنظیم شده است. نشست اول تا سوم بر محور آیة‌ شریفه‌ى «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحاً فملاقیه» دور می‌زند. در نشست اول و دوم چیستی ملاقات با خداوند و حرکت به سوی او مورد کاوش قرار گرفته است. مفهوم واژه« کدح» و «ملاقی»، مفهوم حرکت به سوی خدا، منشأ حرکت در نظریه حرکت جوهریه، چيستي و چگونگي حرکت با اشاره به حرکت مکاني و وضعی، غایت حرکت موجودات از دیدگاه قرآن، تشریح و بررسی ملاقات عمومی با خداوند و بیان علت عدم ملاقات عمومی در دنیا نیز در این فصل‌های آغازین مورد بحث قرار گرفته است. نشست سوم به تشریح دو هدف اساسی زندگی و حرکت انسان، یعنی لقای خداوند و سرای آخرت می‌پردازد. این مبحث با بیان مطالبی چون: هدف اساسی حرکت در نظام هستی و ضرورت استفاده از فرصت‌ها برای آخرت پی‌گیری می‌شود. هم‌چنین در این بخش به این پرسش پرداخته شده که آیا نظر عرفا درباره‌ى لقای خاص الهی با آیات قرآن که گویای حرکت و لقای عمومی انسان‌ها با خداوند است منافات دارد؟ در پایان، مسأله‌ى تداعی معانی در قرآن و نقش آن در هدایت بندگان به سوی سعادت و آخرت توضیح داده شده است. در نشست چهارم که درباره‌ى راه دستیابی به لقای الهی و امید داشتن به آن است از مباحثی چون: دیدگاه‌های‌ رایج درباره ملاقات با خدا، راه نيل به لقاي الهی، امید به لقای الهی و بیان تلازم میان باور به لقای خداوند و امید به آن، و نیز لذت انس با خدا، مراتب و درجات عبادت، و لزوم عبادت‌هایی خالصانه و زدودن زنگار ظواهر از عمل صالح سخن به میان آمده است. نشست پنجم به بیان عوامل بازدارنده و زمینه‌های نا امیدی از لقای الهی پرداخته است. در اين بخش منشأ نا اميدي از لقاي الهی، عوامل بازدارنده روحی از جمله هیجانات و عادات، علت انکار معاد از سوی منکران و کافران و نقش دلبستگی‌ به دنیا در غفلت از آخرت، و نیز نقش توجه به باورها و تأثیر آن در عمل آدمی مورد بررسی قرار گرفته است.