میزگرد: حقیقت علم
29 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : قبسات ) تابستان 1378 - شماره 12 )(52 صفحه - از 2 تا 53)
تعداد شرکت کننده : 0

آنچه در ذیل از منظر خوانندگان فرهیخته قبسات می‏گذرد، ویراسته بخشی از سلسله نشست‏های پژوهشی ـ آموزشی است که با حضور دانشوران گرامی حضرات: حجت‏الاسلام والمسلمین فیاضی مدرس متبحر حکمت صدرایی در حوزه علمیه قم و دکتر محمد لگن‏هاوزن مدرس اندیشور مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (س) و مصطفی ملکیان مدرس فاضل حوزه و دانشگاه، در محضر استاد عالی‏قدر آیت‏الله مصباح‏یزدی، به پیشنهاد و با اشراف ایشان در موسسه امام‏خمینی (حوزه علمیه قم) به‏منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفت‏شناسی برای طلاب حوزه تشکیل یافته‏است.

«قبسات» ضمن ستایش از این گام ارزنده علمی و سپاسگزاری از موسسه، این مجموعه را که در آن مسئله بس پراهمیت «حقیقت علم» و «نظریه تعریف» مورد بحث و بررسی قرار گرفته‏است، به شما گرامیان تقدیم می‏دارد.

تئوری تعریف:

لگن‏هاوزن: انقسام‏الفاظ به مشترک معنوی و مشترک لفظی یکی از مسایل معرفت‏شناسی است بررسی استعمالات الفاظ در یک لغت، بدست می‏دهد که ممکن است اطلاق لفظی، بر مصادیق متعدده به معنای واحد بوده (مشترک معنوی) و اطلاق لفظ دیگر، به چند معنی باشد (مشترک لفظی)، کما این که در محل بحث اطلاق اول از اطلاقات دوازده‏گانه علم، مشترک معنوی و بقیه اطلاقات، مشترک لفظی می‏باشند.

اما تعیین اشتراک لفظی و یا معنوی یک لفظ متوقف بر بررسی حقایق اشیاء می‏باشد که این امر سبب ظهور مسأله دیگری به نام «تئوری تعریف» شده است. این مسأله توجه جدّی فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامی را به خود جلب نموده و به جهت همین اهمیت، افلاطون، ارسطو، سهروردی و آمپریست‏ها، تئوری‏های مختلفی از تعریف برای تبیین حقایق و ماهیات اشیاء ارائه داده‏اند. در محل بحث نیز شناخت حقیقت علم فرع بر نوع خاص تعریف از علم می‏باشد. غیر از مشکل تعریف و شناخت حقیقت علم در معرفت‏شناسی، ابهام در تعیین مصادیق عالم از ناحیه دیگر ذهن معرفت شناسان را به خود مشغول نموده است: آیا حالت خوابِ انسان، همانند حالت بیداری او است یا انسان خوابیده مانند میز و سنگ و... بوده و علم و آگاهی ندارد و یا این که اثبات علم و نفی آگاهی، ... ادامه در لینک

آدرس اینترنتی